Cyfrowa tożsamość Polaków – mojeID i Profil Zaufany

Elektroniczna tożsamość (nie?) dla każdego

Do niedawna na załatwianie spraw administracyjnych przez Internet mogło sobie pozwolić niewielu obywateli. Dokonanie operacji w administracji publicznej bez wizyty w urzędach wymaga potwierdzenia tożsamości, a do roku 2016 możliwe było to jedynie poprzez podpis elektroniczny. Jego uzyskanie oraz utrzymanie jest kosztowne i uciążliwe.

Uruchomienie Profilu Zaufanego z inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji było milowym krokiem w digitalizacji polskiej administracji. Profil Zaufany to nieodpłatny sposób na cyfrową identyfikację.

E-identyfikacja dzięki bankowości

Założenie Profilu Zaufanego (PZ) jest proste. Pierwszy sposób to rejestracja i złożenie wniosku na www.pz.gov.pl a następnie jego autoryzacja w jednym z 1500 punktów potwierdzających. Sprowadza się ona do złożenia podpisu, w najgorszym wypadku poprzedzonego oczekiwaniem w kolejce.

Jest jednak łatwiejsza droga. Dlaczego nie wykorzystać potencjału banków? W końcu założenie konta wiąże się z przekazaniem bankowi wszystkich danych niezbędnych do identyfikacji klienta, łącznie z podpisem. Jego tożsamość została potwierdzona. Stąd pomysł, aby użyć tej wiarygodnej identyfikacji w celu ułatwienia kontaktów z urzędami.

Bankowość w trosce o Klienta

Prawdziwym przełomem było nawiązanie współpracy między PKO BP a Ministerstwem Cyfryzacji. Polegała ona na wykorzystaniu tożsamości klienta potwierdzonej przez bank do wykonywania czynności związanych z administracją publiczną. Dzięki temu założenie i korzystanie z Profilu Zaufanego stało się jeszcze prostsze. Teraz wystarczy wypełnić elektronicznie formularze w swojej bankowości internetowej i potwierdzić je kodem autoryzacyjnym. Bez wizyty i kolejek w punkcie potwierdzającym.

Bank PKO BP to pierwszy podmiot, który zintegrował się z Profilem Zaufanym. Pentacomp, zdobywszy doświadczenie w wydzieleniu PZ z ePUAP, był odpowiedzialny za skuteczne połączenie PKO BP z PZ. W ślad za PKO BP poszły kolejne banki: ING, mBank, Bank Zachodni WBK, Bank Millennium, Inteligo, Envelo (Grupa Poczty Polskiej). Można spodziewać się, że dołączą do nich wszystkie banki, którym zależy na wygodzie swoich Klientów.

Czy Polacy ufają transakcjom elektronicznym?

Nie tylko przedsiębiorcy rejestrujący działalność na CEIDG, czy podpisujący Jednolity Plik Kontrolny, odczuwają korzyści z Profilu Zaufanego. Każdy może rozliczać internetowo podatki, wystąpić o EKUZ, czy ubiegać się o „Dobry Start”.

Uwierzytelnianie poprzez Profil Zaufany na masową skalę po raz pierwszy odbyło się przy okazji składaniu wniosków na 500+. Już ponad 185 tysięcy Polaków złożyło je internetowo. Innym przykładem praktycznego wykorzystania PZ jest handel samochodami. W aplikacji CEPIK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) można zachowywać całą historię przeglądów technicznych samochodu, co ułatwi jego sprzedaż w przyszłości. Z kolei na eZUS można sprawdzić stan konta emerytalnego i jego przewidywany stan w przyszłości.

„Kluczem do transformacji jest jej prostota”

Potwierdzanie tożsamości dla usług administracji publicznej to dopiero początek cyfrowego przyśpieszenia w Polsce. Dr Maciej Majewski, przedsiębiorca, którego 25-letnie doświadczenie w bankowości rozciąga się na 4 kontynenty, podkreśla:

Możliwość płynnego potwierdzenia e-tożsamości przez jej zaufanego dostawcę jakim jest bank, otwiera drogę do nieskończonej liczby nowych procesów”.

Dla komercyjnych podmiotów podstawą do zdobycia nowego klienta nierzadko jest przejrzystość i łatwość procesu zawarcia umowy. Chyba każde towarzystwo ubezpieczeniowe czy przychodnia zdrowia zaznały utraty klienta z powodu konieczności wielostopniowej weryfikacji jego tożsamości. Równie częste jest przerwanie procesu zakupowego w sklepie internetowym. Trzeba przypomnieć sobie hasło do konta lub dokonać rejestracji i podać (po raz kolejny!) swoje dane. To może skutkować frustracją i „porzuceniem koszyka”.

Remedium na ten problem jest mojeID – komercyjny węzeł bankowy, który Pentacomp stworzył wspólnie z Accenture dla Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR). mojeID umożliwia cyfrową identyfikację internauty przy pomocy logowania się do bankowości. To ogromny potencjał dla e-commerce. Więcej o historii mojeID można przeczytać tutaj.

Kolejnym krokiem będzie węzeł transgraniczny, który połączy polską identyfikację elektroniczną z analogicznymi infrastrukturami państw Unii Europejskiej. Rewolucja w obszarze eID dzieje się na naszych oczach.

    Jaki problem możemy rozwiązać za Ciebie?